Sunday 4 November 2012

nasi lemak untuk pagi ini

jika ditekan anak ini,
aku pasti nanti dia cuba memberontak.
jika dikongkong anak ini,
aku juga percaya dia perlukan kebebasan.
jika dipaksa anak ini,
aku yakin dia tetap melawan.
jika disekat anak ini,
aku duga dia sungguh terlara.
jika dikawal anak ini,
aku bimbang dia tertekan.
jika dikurung anak ini,
aku tahu dia sangat kecewa.
jika diabai anak ini,
aku kasihan kerana dia berhak perhatian.
jika didera anak ini,
aku tahu dia terlalu kesal.
jika dimarah anak ini,
aku faham dia perlu dihargai.
jika dibunuh anak ini,
aku selami mereka perlu kasihsayang.
berikan anak ini penghargaan, kepercayaan dan kasih sayang.
tidak perlu sogokan wang duitan,
cuma sesudu sokongan tulus dan padu,
bukan bebelan dan bayangan negatif,
lagipun segalanya sudah tertulis.
please lah, ini era 2012 ok!

No comments:

Post a Comment